Burger med LCHF brød

I går fik vi burgere til aftensmad - sådan helt rigtige burgere, med brød udenom, en fed ost på bøffen, og masser af dressing og snaskeri - det var SÅ godt, og smagte utroligt syndigt, helt uden at være det. Så bliver det jo nærmest ikke bedre :-)

Det er et smukt syn ikke?
Bollerne var super gode til burgeren. Jeg synes ikke de smager af så meget andet end sesam, men det er jo faktisk også bare det de skal :-) På en måde er brødet bare meningsløst fyldstof, men jeg synes det hører sig til, og en burger uden brød er bare ikke det samme. Opskriften på bollerne kan jeg ikke selv tage ære for, de er nemlig fundet hos frk. Sveske.
Til gengæld vil jeg give mit bud, på verdens bedste fars til bøffen inde i burgeren.

Burgerfars 

Det skal du bruge:

en pakke hakket (øko) oksekød
1 æg
50 gram revet cheddar ost
3 spsk tomatpure (jeg bruger den på flaske fra beauvais)
2 spsk æblecidereddike
Evt. 1 spsk sukrin+
1 lille revet løg
2 fed revet hvidløg
All around krydderi fra santa maria, eller andet favorit krydderi
Salt
Peber

Sådan gør du:

Put alle ingredienserne i en skål, og giv dem en tur med dejkrogene på elpiskeren, til det er blandet godt sammen. Herefter skal det på køl ½-1 time, hvorefter det er klar til stegning. Form til ønsket størrelse bøf, og steg i rigeligt fedtstof. Afslut evt. stegningen, med en skive ost på bøffen, som lige skal ligge et halvt minut og smelte på bøffen ved eftervarmen.

Burgerdressing:

Det skal du bruge:

1 bøtte creme fraiche med minimum 18% fedt, men gerne 38%
3 spsk tomatpure  (jeg bruger den på flaske fra beauvais)
1 spsk paprika
1 tsk sukrin+
3-5 fed presset hvidløg efter smag
Salt
Peber

Sådan gør du:

Hæld alle ingredienser i en skål, og bland godt sammen. Lad dressingen stå på køl mindst en time inden servering, så den får god smag af hvidløg.

Tip: Denne dressing egner sig også enormt godt som dip til grønsagsstænger eller flæskesvær!

Jeg foretrækker min burger smurt med mayo, et salatblad på over og underbolle, så en bøf med ost, og derefter tomat, agurk og rigeligt med dressing - velbekomme! :-)

Etiketter: , , , , ,