Æggemælk

Så blev det min tur, til at førsøge mig med æggemælk. Jeg har snuppet opskriften direkte fra Louise fra sukkersensitiv, og jeg er altså virkelig godt tilfreds med resultatet!
Jeg har allerede brugt den til tre forskellige ting: Chai latte, cafe latte og iskaffe. Jeg synes den fungerer upåklageligt i alle tre sammenhænge, men jeg synes den skal være enten varm eller iskold. Ellers fungerer det ikke rigtigt.

Æggemælk


Det skal du bruge:

½ liter vand
50 gram smør
10 gram kokosolie
2 æg

Sådan gør du:

Opvarm ved lav varme vand, smør og kokosolie. Når olien og smørret er smeltet, tager du den straks af varmen og blender med 2 æg. Herefter hælder du den på en god og tæt beholder. Jeg brugte en patentflaske, men en lufttæt krukke ville også sagtens kunne bruges.

Her til aften var jeg ikke så sulten, fordi jeg har fået en stor morgenmad og en stor frokost. Derfor havde jeg egentligt mest lyst til noget flydende, og besluttede mig for iskaffe med æggemælk. Jeg er egentligt ikke så meget for måltidserstatning, da det bringer mig tilbage til tider med Nupo og kalorietælling. Ikke desto mindre, er det somme tider en god løsning, hvis jeg har lidt madlede. Det blev virkelig, virkelig godt, og derfor vil jeg dele opskriften med jer. Hvor meget kaffe man skal bruge, er selvfølgelig ret individuelt, efter hvad man kan lide. Men det her er sådan jeg syntes den var god:

Iskaffe med æggemælk som måltidserstatning





Det skal du bruge:

2 dl æggemælk
3 dl stærk, kold kaffe
evt. 1 bæger past. æggehvider (det var egentligt mest fordi jeg har nogle bægre stående, som snart skal bruges)
evt. en ekstra skefuld kokosolie eller anden nøddeolie. Jeg brugte lidt macademiaolie, for at skrue ekstra op for fedtprocenten.
Lidt isterninger

Sådan gør du:

Blend hele molevitten og server.


Louise og jeg har i øvrigt diskuteret, at man burde finde et nyt navn til æggemælken, da det ikke lyder særlig appetitligt. Jeg er lidt ude i noget buttermilk, men jeg synes stadig der er plads til lækkerheds-forbedringer. Så forslag modtages gerne :-D :-D :-D

Etiketter: , ,