Første fastedag

Så er min første fastedag, ved at lakke mod enden. Det er gået overraskende nemt og gnidningsfrit, for jeg havde virkelig forventet, at det ville blive hårdt - så jeg er positivt stemt :-)

Min dag startede klokken 7.30, hvor jeg stod op og gik i gang med at læse. Jeg havde valgt netop dagen i dag til min første, fordi jeg skulle være hjemme hele dagen og at læse til studiet begyndet i næste uge, var mit eneste gøremål, så hvis jeg skulle blive ulideligt sulten, eller opleve ubehag, ville jeg kunne stoppe med det samme. Da klokken var hen ad 10-stykker, begyndte min mave at knurre, og jeg gik derfor i køkkenet, for at finde mit første måltid. Jeg besluttede mig for en omelet af et lille æg, 1 stor tsk fløde og 15 gram cheddarost og stegte det på panden i smør. Dertil drak jeg en kop kaffe med kokosolie og i alt blev det til 270 kcal. Jeg fik et lille blodsukkerfald, mens jeg lavede mad, men så snart jeg satte tænderne i maden, mærkede jeg ikke mere til det, heller ikke resten af dagen.

Sprød osteomelet drysset med frisk persille - 200 kcal

Dernæst læste jeg lidt mere, fik lavet dag 6 i den populære Squat challenge og dag 1 i denne planke challenge. Resten af dagen gik stille og roligt slag i slag, med læsning og Netflix, og der til masser af te og vand. Min mave rumlede i løbet af hele eftermiddagen, men jeg var på intet tidspunkt sulten-sulten og ej heller oplevede jeg flere blodsukkerudsving. Jeg blev dog meget træt, og måtte faktisk nuppe en lur. Dertil skal dog siges, at jeg sov utrolig dårligt i nat, så det kan lige så godt være derfor, eller en blanding. Da jeg vågnede fra luren var jeg til gengæld mega frisk, og endte med, at hoppe en tur i centret, efter nogle småting jeg manglede til studiestart.

"Aftensmaden", eller måske sen frokost, indtog jeg omkring kl. 17, og den bestod af græsk yoghurt med fløde og jordbær. Jeg ville egentligt have lavet kokosgrød for første gang(en halv portion), men da jeg så stod og kiggede ind i køleskabet, var lysten mere til denne portion: 

150 gram græsk yoghurt med 15 gram fløde og 50 gram optøede jordbær - 270 kcal.

I alt kom jeg så op på 540 kcal. Jeg er ikke så nøjeregnende, og synes det kan være lige gyldigt, om jeg spiser 500, 550 eller 600, bare det ligger dernede omkring. Jeg havde jo for nylig genoptaget min kalorie-besættelse, og den slags skal jeg slet, slet ikke ud i den slags igen. Så jeg tager det stille og roligt omkring de kalorier, og bliver jeg ulideligt sulten, så har jeg bare tænkt mig, at spise :-)

Min energiprocentfordeling for dagen har været 15% protein, 6% kulhydrat og 79% fedt. Og jeg tror, at netop denne fordeling, er grunden til, at det har været så usandsynligt nemt for mig. Jeg høster virkelig alle goderne fra LCHF pt, og deri ligger også det stabile blodsukker. Og det er bare skønt, for det åbner op for eksperimenter som dette. 
     Eftersom dagen er gået så godt, har jeg helt klart mod på at fortsætte. Jeg vil tage to dage i næste uge, og den første bliver enten mandag eller tirsdag. Jeg vil desuden lave en fane foroven, med mine opskrifter på fastedagene og forslag til samme. Næste gang vil jeg dog afprøve en dag på flydende kost, i dette tilfælde bullet proof coffee, fordi det harmonerer virkelig godt med, at jeg skal på uni om morgenen.
Og så skal jeg planlægge noget, jeg skal lave. Dagen bliver simpelthen for lang ellers. Men mere om det en anden gang. 

Etiketter: , , ,