Hvorfor jeg spiser LCHF?

Diskussionen om de nye kostråd, er vist stille og rolig at dampe af igen. Jeg har fulgt med rundt omkring, og især hos Jane, hvor bølgerne gik ret højt. Også for højt synes jeg, men det er noget helt andet. Hvad vi spiser, og hvad der fungerer for den enkelte, er meget personligt, så når det kommer ud i det åbne, og det bliver til en diskussion, bliver det ofte ret affekteret, og det sås tydeligt den dag på Madbanditten.

           Jeg har ikke selv tænkt mig, at komme med de store udredninger for, hvad jeg specifikt tænker om kostrådene. I stedet vil jeg gerne slå et slag for, at vi afskaffer fælles kostråd. Jeg mener, kig på os! Vi er SÅ forskellige, at jeg synes det er fuldstændig vanvittigt at forvente, at man kan lave én skabelon, som passer til os alle!
           I en af mine vennegrupper er vi tre mennesker: Den ene er en pige, som hele sit liv, har døjet med stor undervægt, og som virkelig hurtigt bliver mæt, og ikke kan spise særlig fed mad, uden at føle ubehag. For hende ville LCHF aldrig virke, for hun ville blive mæt(og dårlig) så hurtigt, at hun ville tabe sig med lynets hast, selvom hun i virkeligheden har allermest brug for, at tage på. Så er der manden i gruppen; En velvoksen, veltrænet mand som spiser vegansk 80% af tiden. Det fungerer for ham! Og så er der mig, som fungerer SÅ fantastisk på LCHF. Det er tre(!!!) mennesker, og vi fungerer så forskelligt.
    Så er der min veninde og hendes kæreste, som lever på LCHF det meste af tiden, hvor det fungerer perfekt for ham, men hun stadig har brug for korn, hvis systemet skal fungerer.
    Og på hjemmefrontet har jeg min mand, som stadig spiser rugbrød hver dag, drikker 2 liter cola hver weekend og spiser frysepizzaer når jeg ikke er hjemme, samtidig med, at han spiser min mad - han har ikke taget et gram på, siden jeg startede på LCHF for et år siden.

      Så nu fik vi det slået fast, ikke? ; Vi er alle forskellige! I dag vil jeg fortælle nogle grunde til, at LCHF virker så godt for mig, som det gør. Andre ville kunne lave en lignende liste, om deres liv med fuldkorn, og andre om deres liv som veganer. And so on.
 (Listen er i ikke-prioriteret rækkefølge.)

1. Er der noget jeg altid har været ked af, så har det været mine mørke rande under øjnene. De har altid været der, og været meget tydelige. Men de sidste par måneder, er de blevet meget mindre tydelige, og der skal betydeligt mindre mængder make-up til at dække dem - det er SÅ skønt. Nu føler jeg faktisk, at jeg kan tage i Netto uden concealer, uden at ligne en junkie. Og apropos junkie, så er jeg jo faktisk tørlagt sukker-junkie - måske det har en sammenhæng, med de mindskede mørke rande?

2. Bedre søvn! Er du gal mand, jeg sover jo som en sten. Jeg har ellers altid haft søvnproblemer, men det (næsten) slut med LCHF.

3. Meget, meget klar appetitregulering. Jeg formår at lytte til min krop, og kun spise når jeg er sulten. Jeg har stadig lidt problemer med, at stoppe når maden først er på tallerkenen, men der er sket store forbedringer i hvor meget der kommer på tallerkenen og hvornår. Jeg spiser ikke længere efter det fysiske ur, men efter hvornår min krop er sulten. Nogen gange spiser jeg to måltider om dagen, andre gange tre og nogen dage spiser jeg faktisk kun morgenmad, og får nogle kopper kaffe med kokosolie. Der er ikke noget bestemt mønster i det, men jeg er i stand til at lytte alligevel. Som bonus giver det også meget mindre madfiksering, og jeg er ikke længere, på samme måde, bange for, at blive sulten.

4. Min hud er blevet pænere. Jeg har aldrig døjet med direkte uren hud, men jeg har haft tendens til meget tør hud, hvilket har rettet sig helt ind. Læbepomade er også fuldstændig overflødigt.

5. Færre humørsvingninger når jeg er PMS og færre smerter når jeg har menstruation. Det er ikke ikke-eksistrerende, men det er formindsket enormt i forhold til tidligere. Cravings efter sødt under PMS er også mindre, selvom de stadig dukker op.

6. Efter jeg er begyndt at træne igen, mærker jeg en KÆMPE forskel, fra sidste år, hvor jeg ikke rigtigt nåede, at komme over på fedtdepoterne, mens jeg stadig trænede i fitnesscenter. Sidste år var jeg i væsentligt bedre form end nu, men min udholdenhed er så god når jeg kører på fedt, at jeg kan præstere mere, end jeg kunne dengang - Dét er da imponerende, ikke? Samtidig kan jeg uden problemer træne på tom mave, og jeg behøver ikke mad lige når træningen er slut. På min kulhydratrige kost var jeg nødt til at spise en time inden fitness, og samtidig have noget med i tasken, jeg kunne spise lige efter træningen. Det savner jeg bestemt ikke!

7. Det er ikke svært, at sige nej til kage, slik, sodavand og lignende. Selv de få gange, hvor jeg har oplevet slemme, slemme cravings, er det ikke svært, fordi mit blodsukker er stabilt.

8. Jeg har et bedre forhold til min krop, når jeg behandler den godt. I mit liv med sukker, har det været en ond cirkel, at jeg har spist for at dulme de triste følelser - desværre varer sådan et fix ikke så lang tid, og når rusen er ovre, har man det endnu værre end inden rusen.

9.Min fordøjelse fungere perfekt på LCHF. Og det er guld værd. Fungerer maven ikke, så går alt bare i kludder!

10. Maden smager af mad! Det er rigtig mad, med ordentlige råvarer, som både tilfredsstiller, mætter og give alle ovenstående fordele(for mig). What's not to like? ;-)

11. Og så lige en fræk 11'er, her på falderebet; Jeg taber mig, hvilket jeg rigtigt gerne vil! Det går stille og roligt, men det går ned ad, og det er skønt, for der er stadig noget at tage af.

LCHF kostpyramiden, og sådan som jeg trives :-)

Etiketter: , ,