Stuvet hvidkål


Jeg prøver, at huske, at tage billeder af mine måltider - både fordi jeg så kan dele dem på Instagram, og derigennem vise noget om, hvad man spiser på LCHF, men også så jeg kan dele dem her, hvis nu jeg vil dele opskriften med jer! Men det smutter altså alligevel ofte, og det gjorde det også denne gang. Dog kom jeg i tanke om det efter et par bidder, og fik taget et lettere overbelyst billede af min aftensmad, frikadeller med stuvet hvidkål:


Et af de spørgsmål der ofte opstår i forbindelse med LCHF er, hvordan man laver sovs, når man ikke kan jævne med mel. Jeg har fundet nogle ret gode metoder, og om ikke så længe, deler jeg en opskrift på en (forholdsvist) brun sovs. I dag må I dog lade jer nøjes med stuvet hvidkål.
Jeg serverede frikadeller til, men i princippet kan det meste kød jo serveres til. Jeg putter allehånde i mine frikadeller, og det synes jeg komplimenterer muskatnøden i den stuvede hvidkål godt, og derfor er frikadeller min favorit. Til gengæld er det også super lækkert til eksempelvis medister. Skiftes muskatnød ud med en god, gul karry, så passer det straks rigtig godt til kylling. 

Stuvet hvidkål til 2 personer


Det skal du bruge

½ øko hvidkål - de økologiske er væsentligt mindre end de konventionelle. 
Ca. 40 gram smør
3 dl fløde
Muskatnød - jeg river det af en hel nød, da jeg synes de bevarer smagen bedre
Salt og peber

Sådan gør du

Smelt smør på en stor pande, mens du hakker hvidkål fint. Det kan evt. gøres i foodprocessoren. Des mindre stykker du får hakket hvidkålen i, des kortere tid tager det naturligvis.
Steg den hakkede hvidkål mørt i smøret, og hæld herefter fløden på. Lad det koge godt, mens du putter muskatnød, salt og peber i. Lad fløden koge helt ind, så det bliver en tyk sovs - det tager omkring 15 minutter ved middel-høj varme. Herefter er det klar til servering. Bon appetit!


NB! Det var en ret hurtig aftensmad, så der var kun den stuvede hvidkål som tilbehør. Normalt ville jeg servere dampede grønsager til, og så ville der naturligvis have været omkring 3 portioner i sovsen.