Anmeldelse af 'Mæt og slank med LCHF' + give-away

I torsdags oprandt dagen, hvor Jane Faerbers nye bog 'Mæt og slank med LCHF' udkom. Jeg har glædet mig SÅ meget, og blev også utroligt glad, da jeg fik en god mulighed for at få fat i den lidt før udgivelsen, og endda også kan forkæle min læsere med hele to give-aways. Skønt!

Nå, men nu til sagen; Bogen. Jeg har delt min anmeldelse op i kategorier, da det er en bog, der favner bredt.

Udseende

Ja, vil starter med førstehåndsindtrykket. Der er jo en talemåde, der siger, at man ikke skal dømme en bog på dens cover. Men det vil jeg altså gøre her, for hold nu kæft, hvor er den bare flot! Den kører en del af temaet fra bog nummer 1 videre, men hele det lyserøde og gule tema er droppet til fordel for mere grålige og blålige nuancer. Jeg er på mange punkter ret tøset, og jeg kunne rigtig godt lidt den første bogs udseende, men jeg er ikke mindre vild med dette mere afdæmpede og casual look, som jeg egentligt synes passer super godt til bogens generel afdæmpede stil. Forsiden står virkelig kraftigt frem i sig selv, med lækre råvarer på en rå træbaggrund. Så fint! Derudover er den altså bare spækket med gode billeder, og skrifttyperne er behagelige for øjnene.

Slank-delen

Jeg må nok sige, at ordet slank skurer lidt i mine ører. LCHF er ikke en slankekur, eller bør i hvert fald ikke være det. Til gengæld er jeg glad for, at den ikke lover et vægttab alá 10 kilo  på 8 uger eller lignende, som så mange andre bøger om sundhed har tendens gør.
I stedet giver Jane nemlig en dejlig gennemgang af teorien bag, og giver en hjælpende hånd med hvordan man kan spise LCHF, hvis man ønsker at tabe sig. Men hun lover ikke, at man taber sig, ligesom hun heller ikke giver en detaljeret kostplan eller andet. Der lagt vægt på, at vi alle er forskellige, og at det for nogen vil gå hurtigt, for andre langsomt, og for nogen igen, måske slet ikke ske.

Teorien

Jeg er temmelig imponeret over hele teoridelen i bogen. Jeg synes den er meget mere nørdet end i den første, men på en så pædagogisk måde, at alle kan være med. Jeg er jo efterhånden en garvet LCHF'er, og ved det meste af det, men det er faktisk rigtig dejligt, at Jane har fået formuleret det på en måde, som man kan lære det videre, eller svare på kritiske spørgsmål. Der er flere elementer i teoridelen, som får mig til at ønske, at den bog havde været på markedet, da jeg skulle starte på LCHF. Bl.a. er der en guide, der giver en idé om, hvad du kan forvente de første ti dage, og hvordan din krop vil reagere på omvæltningen - og hvorfor! Mange bliver fuldstændig chokerede over, hvor dårligt man kan få det i starten, og så er det altså rart, at kunne slå op på dag 4, og se at andre har været igennem den samme, og at det nok skal blive bedre på den anden side.
Derudover er der svar på mange gængse spørgsmål om kolesterol, hormoner, LCHF og træning og deslige. Især omkring træning er det jo en udbredt myte, at almindelige motionister skal have kulhydrat, for at det kan fungere. Træningsafsnittet i sig selv er ikke så interessant for mig, da jeg for det første ikke træner for tiden, og for det andet ved, at jeg sagtens kan træne på fedt. Men det afdækker nogle gode spørgsmål, som er hyppige blandt nye LCHF'ere, og det er altså rigtig godt. Det er i øvrigt også det først-formulerede om LCHF og træning på LCHF, så vidt jeg er orienteret.
Alt i alt er jeg altså ret pjattet med teoridelen, og jeg slugte alle 55 sider i én køre. Jeg synes sagtens man kan få noget ud af det, også som garvet, men især for nybegyndere vil det altså være guld værd!  Også selvom man ikke nødvendigvis er på vægttabsrejse.

Opskrifterne

Ja, jeg skal ikke lægge skjul på, at dette er min favoritdel. God mad, til rigtige mennesker, af gode råvarer, og med lækre smagskombinationer - What's not to like? Jeg fik bogen i mandags, og valgte at basere hele denne uges madplan på bogen - og det har ikke skuffet! Billederne er bare enormt indbydende, så mundvandet løber når man bladrer, og det største problem er, at vælge hvor man skal starte.
Der er morgenmad, frokost, små mellemmåltider/hapsere, aftensmad, gæstemad, brøderstatninger, dip/dressing/sovs og til sidst desserter. Brøddelen fylder betydeligt mere denne gang, og selvom jeg ikke gør mig meget i brøderstatninger, så er der klart nogle af dem, jeg skal have afprøvet.
Den første opskrift jeg afprøvede, var 'varm ostedip', og det er noget af det lækreste, jeg nogensinde har smagt! Jeg vil en af de nærmeste dage, lægge et lille sneak-peak på nogle opskrifter ud, så der kan I følge med. Selvom bogen indeholder et afsnit om gæstemad, er der en del af maden, som jeg ikke ville tøve med, at servere for mine gæster. Der i blandt er cremet ingefær-lime kylling, som jeg også vil lægge en opskrift ud på en af dagene. Jeg kan sige, uden at blinke, at det er en af de bedste retter, jeg nogensinde har lavet i mit køkken! Det var en ren smagseksplosion, og en forkælelse af smagsløgene der gjorde, at jeg lynhurtigt blev mæt. Virkelig, virkelig lækker ret, med et tilhørende lækkert billede. Derudover er der kommet en lille ny ting i denne bog, nemlig at de strikse opskrifter har fået et mærke på sig, så man hurtigt kan genkende dem. Det er skisme godt tænkt!

Konklusion

Der har ligget noget af et pres, på Janes skuldre. Hendes første bog blev en bestseller, og folk har holdt vejret i spænding over den nye bog. Men en efterfølger til den ellers fantastiske etter, er altså født, og den gør det mindst lige så godt! God teoridel fantastiske opskrifter, smukke billeder - alt i alt en ganske fantastisk bog.
Jeg skal gerne indrømme, at jeg har været skeptisk omkring slank-delen, og har ikke rigtigt kunne forestille mig, at efterfølgeren skulle kunne blive lige så god som den første. Men dette er blevet gjort til skamme! 'Mæt og slank' kan med stolthed stille sig ved siden af sin storebror/søster(your choice), for den er mindst lige så god! Da jeg læste introduktionen i bogen, var jeg ganske målløs, for præcis det Jane skriver der, har jeg stående i en kladde til et blogindlæg, som jeg snart ville have udgivet. Jeg er meget enig i hendes tolkning af LCHF, hendes naturlige tilgang til mad, og hendes tilgang til vægttab er lige i øjet, synes jeg. Jeg vil anbefale alle med interesse i LCHF, at have denne bog på reolen. Om ikke andet, så for alle de lækre opskrifter såsom deep pan pizza, pulled pork, bbq-ben, sovser, dips, burgerboller, rundstykker og alt det andet.
Den giver en god indførelse i principperne, og teorien bag, og man kan ikke andet end at elske Janes afslappede tilgang til det hele.

Give-away

Og fordi denne bog er så fantastisk, så synes jeg, at to af mine læsere, skal have glæden af den kvit og frit!  I dag sætter jeg derfor den første af to give-aways i gang. For at deltage, skal du lægge en kommentar til dette indlæg, hvor du svarer på følgende spørgsmål:
Hvilke indlæg kan du bedst lide på bloggen, og hvad vil du gerne se mere af i fremtiden?
Derudover skal du huske, at skrive din email i indlægget, så jeg kan kontakte den heldige vinder. Jeg udtrækker vinderen på lørdag, altså d. 8 februar. NB! Det betyder altså, at tilmeldningen stopper fredag ved midnat!
Jeg bliver også altid glad, hvis folk vil følge mig på bloglovin og instagram, men dette er ikke et krav for deltagelse.
Og husk, at selvom man allerede har købt bogen, kan man sagtens vinde en til sin nabo ;-)

Etiketter: ,