Lidt om bloggen og Jerk-marineret kylling og grillede blomkål fra 'Mæt og slank med LCHF'

Mand, en lang titel! Men endnu en lækker opskrift fra 'Mæt og slank med LCHF' er afprøvet, og den skuffede bestemt ikke. Velsmagende, nem og bare helt igennem lækkert!
Hvis du endnu ikke har bogen, så kan du vinde den her - men husk, at du skal deltage senest fredag inden midnat, for at være men i konkurrencen :-)

I denne her uge, er der sket noget ret godt for mig. Vi fik fra en uventet kant nogle penge ind på vores konto, og fordi vi i forvejen sparer rigtig meget på vores penge, besluttede vi os for, at vi ville bruge nogen af dem på selvfokælelse, som der normalt ikke er meget plads til i budgettet.
Jeg har i gennem længere tid været i tvivl om, hvad jeg ville med bloggen. Den mistede sit koncept, da jeg smed badevægten ud, og efter det, har jeg lidt famlet i blinde, synes jeg. Jeg synes ikke nødvendigvis, at en blog behøver et koncept, men jeg har brug for et, for at vide, hvad jeg skal skrive om. Derfor spurgte jeg til, hvad I kan lide, i førnævnte konkurrence, og jeg kan jo godt se, at der er temmelig stor tilslutning til flere opskrifter. Men der er to ting, der har holdt mig tilbage, fra at gøre bloggen til en rigtig madblog: 1. Jeg synes i virkeligheden ikke, at jeg er særligt god til at lave mad(hvilket vist nok er løgn, det skal jeg bare have overbevist mig selv om, når nu andre er overbeviste) og 2. jeg synes en madblog, skal have gode billeder, og jeg har kun haft min telefon til den slags, og den er ærlig talt kun tilstrækkelig i dags- og (helst) sollys. Og let's face it, så længe jeg bliver hængende i Danmark, er sidstnævnte en mangelvare. Men jævnfør tidligere forklaring om nogle uventede penge på kontoen, som skulle bruges på den helt og aldeles egoistiske måde; En billet til Skanderborg festival(mindre relevant for jer, men totalt juhuuu for mig) og denne fine nye gadget, som skal hjælpe bloggen i sin rejse mod flere opskrifter:

Samsung smart camera nx1100

Jeg skal lige have styr på, hvordan man bruger sådan en fætter, for det eneste andet kamera jeg nogensinde har betjent er et billigt digital kamera der er omkring 6-7 år gammelt. Men allerede nu, er min billedstandard hævet en del, kan jeg afsløre! I et senere indlæg vil jeg introducere jer nærmere til de nye tiltag på bloggen. 

Og nu til opskriften, ikke? Den er tilpasset mine smagsløg og mit indhold i køleskabet

Jerk-marineret kylling med grillede blomkål og ostedip

Jerkmarinade mæt og slank med lchf

Det skal du bruge

Kylling og marinade: 
5-600 gram kyllingefilet
2 små løg skåret groft
4 fed hvidløg
saft af to lime
saft af en halv appelsin
3 spsk olivenolie
2 spsk tamari
½ spsk kokossukker
1 spsk revet ingefær 
1 tsk stødt chili
1 tsk stødt muskat
½ tsk kanel
1 tsk tørret timian 

Jerk-marineret kylling mæt og slank med lchf Kähler mano


Blomkål:
1 økologisk blomkålshoved
25 gram smør
1 spsk spidskommen
1 tsk chili
2 tsk hvidløgspulver 
½ spsk flagesalt 

Grillede blomkål mæt og slank med lchf Kähler
Ostedippen kan du se opskriften på lige her. Her får du lige et nyt  billede af den: 

Ostedip mæt og slank med lchf


Ostedip mæt og slank med lchf


Sådan gør du

Tænd ovnen på 200 grader varmluft

Marinaden: 
Blend alle ingredienser, hæld dem i en skål henover kyllingen, og lad kyllingen marinere et par timer eller natten over. 

Blomkål:
Skær blomkålen i buketter mens du i en gryde smelter smør. Når smørret er smeltet, tager du den af varmen og blander krydderierne i, hvorefter blomkålen vendes heri. Når kryddersmørret er godt fordelt, putter du blomkålen i et ildfast fad, og smider det i ovnen i ca. 30 minutter. 

Kyllingen: 
Halvvejs i blomkålets bagetid tager du kyllingen op af marinaden og putter den i et fad, og så skal den i ovnen det sidste kvarter. 

Ostedippen: 
Når du har sat kyllingen ind, går du i gang med ostedippen, og så skulle det hele gerne ende med, at blive færdigt samtidig. 



NB! Jeg serverede en grøn salat til, for at tilføre lidt sprødhed. 

Etiketter: , , , , ,