Pizza uden blomkål

Det er ikke fordi, jeg ikke kan lide blomkålspizzaen. Jeg synes det er ret genialt, med grønsager under lækker topping! Men hånden på hjertet, så kan jeg altså godt smage blomkålen. Især dagen efter. Det betyder ikke, at jeg ikke lavet den. Men jeg laver den reelt set ikke som pizza, men mere som en nem måde at få nogle grønsager på - og få manden til, at spise nogen også. Han er faktisk ret vild med den, nu jeg tænker over det. Problemet med blomkålspizzaen er også, at den er rigtig dyr, fordi der skal bruges så meget ost, som helst skal være af ordentlig kvalitet.

Dengang funktionel mad lancerede deres affedtede sesammel, var en sprød pizza faktisk noget af det første jeg tænkte på. Det er desværre ikke lykkedes mig endnu, trods ihærdige forsøg. Men denne pizzabund er faktisk ganske hæderlig synes jeg, og når den er kold, kan man spise den med hænderne, hvilket jeg personligt er ret meget fan af - jeg elsker virkelig mad, der skal spises med hænderne! Jeg arbejder videre på den sprøde pizzabund, selvom jeg i virkeligheden tror, den er en umulighed. Men indtil da får I den hidtil bedste pizza ala LCHF, jeg har smagt. Opskriften tager udgangspunkt i denne opskrift ovre fra Xenia, men erstattet med kokosfibre med sesammel, og halveret portionen. Sesammelet koster omkring 43-45 kr i helsekosten, og har indtil videre været det billigste alternativ, men  nu har Urtekram jo faktisk lanceret en pose med kokosfibre til kun 25 kr, som endda kan købes i almindelige supermarkeder. Og det gør egentligt kokosfibrene til den billigste løsning, men jeg har simpelthen ikke mod på, at putte kokos i min pizza, selvom det ikke skulle smage af kokos - på den måde er jeg lidt sart :-D

Pizza uden blomkål

LCHF pizza opskrift


LCHF pizza opskrift


- Start med at tænde ovnen på 220 grader(Ikke varmluft)

Det skal du bruge

2 æg
50-60 gram hytteost
2 spsk sesammel
½ tsk bagepulver
1 nip salt
tørret basilikum eller oregano

Valgfri topping

Sådan gør du

Blend alle ingredienserne. Hæld herefter massen ud på en bageplade beklædt med bagepapir. Den er ret flydende, men det ordner sig, når den kommer i ovnen. Bag den i 10 minutter, og tag den så ud. Lad den køle af i 10 minutters tid.
Herefter putter du valgfri topping på. Jeg brugter tomatsovs, cheddar, serranoskinke, løg og champignon.
Bag den i 5-10 minutter til osten er smeltet. Så er der serveret!

NB! Jeg er en sucker for salatpizza, så jeg toppede nogle af stykkerne med salat og en hurtig-rørt dressing af creme fraiche 38%, lidt vand, hvidløgspulver, løgpulver og urtesalt.
Jeg spiste i øvrigt hele portionen selv, som gav 6 stykker, af størrelsen ovenfor, da jeg var meget sulten - til gengæld var jeg mæt i 6-7 timer. Første gang jeg lavede den, var der både til min frokost, og til morgenmad dagen efter.

Etiketter: , ,